Bezpieczny zdalny dostęp

Coś nie trybi? Pomożemy zdalnie – jednorazowy dostęp do ekranu komputera i dostęp do myszki i komputera przez internet – to nie czary, to nie duchy 👻 – to technologia 💡 💻 👨‍💻


Krok 1.
Sprawdź, czy nie masz już zainstalowanego programu do łączenia zdalnego!* Poszukaj ikonek poniższych programów na swoim pulpicie lub w pasku zadań na dole.
Krok 2. Wyślij ID i hasło na jeden z nasz numerów SMS-em po umówieniu konsultacji. Napisz, z jakiego programu korzystasz.
Krok 3. Poczekaj, aż się połączymy. Możesz na razie pracować. Do momentu wyświetlenia komunikatu, że nasz serwisant zalogował się na komputer, możesz normalnie pracować na komputerze.
Krok 4. Jeśli myszka sama się rusza – to znaczy, że pracujemy 🖱 – poczekaj proszę ⏳.
Pamiętaj, żeby zapisać pliki nad którymi obecnie pracujesz oraz pozapisywać otwarte karty w przeglądarkach – być może będziemy musieli zrobić uruchomienie ponowne. 🔄

* Jeśli nie – czytaj dalej! ▶

Programy do zdalnego łączenia

Pobierz jeden z wybranych lub zasugerowanych przez Serwisanta programów (zwykle RustDesk). Uwaga: dotyczy Windows. MacOS – zalecany TeamViewer.

Adresy, do których prowadzą linki, można zweryfikować po najechaniu myszką w lewym dolnym rogu (oficjalne strony producentów)

UltraViewer
EXE po lewej > uruchom > zainstaluj: “Dalej”

RustDesk
Download App > x86-64 (64-bit) > EXE

TeamViewerQS – QuickSupport
Link od razu pobiera plik exe

AeroAdmin
Pomarańczowy przycisk Pobierz > Potem Akceptuj+Zezwól

TeamViewer dla macOS
QuickSupport -> przeciągnij z lewej do folderu – Uruchom z LaunchPad

 

Po kliknięciu Pobierz należy uruchomić z Pobranych plik .exe (lub msi, dmg) – zwykle w prawym górny rogu pod ikonką strzałki w dół.

Jak to działa?

Jeśli na Twoim komputerze pojawił się problem, może zaistnieć potrzeba przyjrzeniu się mu bliżej przez osobę posiadającą wiedzę informatyczną w celu jego rozwiązania – a kto lepiej sobie z tym poradzi, niż jeden z naszych zaufanych Serwisantów! Dzięki technologii, możliwe jest to bez fizycznego dostępu do komputera. Umożliwiają to usługi zdalnego dostępu przez internet (zwane też zdalnym pulpitem). Pozwalają one na przejęcie tymczasowej kontroli nad komputerem. Uruchomienie tego typu aplikacji musi być praktycznie każdorazowo zatwierdzane przez użytkownika.

Podczas zdalnego dostępu, osobie postronnej na czas świadczenia usługi udostępniane są:

  • Obraz z komputera
  • Kontrola nad klawiaturą i myszką
  • Dostęp do zasobów komputera*

Powyższe uprawnienia zostają w całości wycofane wraz z chwilą rozłączenia się przez osobę postronną z usługi zdalnego dostępu – najczęściej poprzez zamknięcie okna programu na jej komputerze, o czym informowany jest użytkownik, zarówno werbalnie/tekstowo, jak i wizualnie, przez stosowny komunikat programu na ekranie komputera.

W Streamlined najczęściej korzystamy z programów RustDesk, UltraViewer i AeroAdmin. Programy te są zabezpieczone szyfrowaniem danych AES i RSA, przez co nie stwarzają ryzyka niepowołanego dostępu czy przechwycenia połączenia przez inne osoby. Na niniejszej stronie znajduje się również link do pobrania najpopularniejszego programu tego typu, z którym być może miałeś/aś już styczność – TeamViewer.

Czy to bezpieczne?

Nigdy nie udostępniaj danych ID i hasła do połączenia zdalnego osobie, której nie ufasz – jeśli otrzymałeś telefon, w którym ktoś nakłania Cię do pobrania oprogramowania zdalnego w celu “zabezpieczenia środków finansowych” lub innego rodzaju pomocy zdalnej, która może budzić wątpliwości co do intencji drugiej strony, rozłącz się i nie kontynuuj rozmowy. Zawsze weryfikuj numery telefonów i dane kontaktowe osób, które się z Tobą kontaktują z nieznanych numerów, na przykład wpisując je w wyszukiwarkę Google. 

Pamiętaj, że w każdej chwili możesz przerwać połączenie zdalne, zamykając program lub wciskając myszką odpowiedni przycisk na ekranie, lub po prostu odłączając dostęp do internetu (na przykład wyłączając z prądu router – oczywiście jest to opcja ostateczna).

Po zakończeniu działania zdalnego i rozłączeniu się Serwisanta, w przyszłości każda kolejna próba połączenia musi zostać zatwierdzona przez użytkownika (AeroAdmin) bądź przekazane muszą zostać nowe dane dostępowe (UltraViewer etc.). Poprzedzone to musi zostać każdorazowo manualnym uruchomieniem programu**, co wymaga działania ze strony użytkownika – najczęściej w postaci kliknięcia ikony z programem i uruchomienia go. Uniemożliwia to dostęp osobie postronnej bez zgody użytkownika.

* Z reguły jedyną lokalizacją, do której może zaistnieć konieczność dostępu, jest folder użytkownika z pobranymi plikami (zwykle “Pobrane“).
** Programy UltraViewer posiada opcję uruchamiania podczas włączania systemu – domyślnie jest ona wyłączona, można zweryfikować tę opcję po Uruchomieniu programu i sprawdzeniu tzw. checkboksów. Sprawdź, czy są odznaczone w razie potrzeby (zatwierdź komunikaty UAC w Windows przy zmianie > Tak). Pole Custom Password powino być puste. Puste pole oznacza, że hasło nieautoryzowanego dostępu (tzn. takiego bez akcji ze strony użytkownika) jest WYŁĄCZONE (opcja domyślna. W razie potrzeby wciśnij ikonę klucza > zostaw puste pola Password > OK). Pamiętaj, że wyłączony program nie umożliwia dostępu nikomu, nawet Serwisantowi dysponującemu wygenerowanym i przekazanym tego samego dnia hasłem losowym.


Na co zwrócić uwagę?

  • Pamiętaj, że dwie osoby na raz nie mogą obsługiwać komputera – jeśli Serwisant łączy się z Tobą zdalnie, pozwól mu pracować – tylko jedna osoba może poruszać myszką na raz i używać klawiatury komputera.
  • Jeśli widzisz, że kursor myszy przez dłuższy czas się nie rusza, może to oznaczać, że Serwisant tymczasowo sprawdza coś na swoim komputerze lub pracuje nad problemem innego Klienta. Możesz wykorzystać te momenty na kontynuowanie własnej pracy.
  • Jeśli potrzebujesz skorzystać z komputera w momencie, kiedy Serwisant pracuje, porusz gwałtownie myszką, żeby dać mu znak 🙂
  • Serwisant, kończąc pracę zdalną, powinien jasno zakomunikować, że wylogowuje się z komputera użytkownika.

Jak to działa w praktyce?

  1. Użytkownik zgłasza problem, który wymaga uzyskania dostępu zdalnego i umawiamy jest termin pomocy zdalnej.
  2. Użytkownik pobiera oprogramowanie do udzielenia dostępu zdalnego i jednorazowo je uruchamia.
  3. Telefonicznie, mailowo lub za pomocą szyfrowanego czatu użytkownik przekazuje nam dane dostępowe. W przypadku RustDesk, TeamViewer, UltraViewer, jest to identyfikator oraz hasło składające się z liter i cyfr. W przypadku programu AeroAdmin, jest to dziewięciocyfrowy identyfikator. Dane są użyteczne wyłącznie wówczas, gdy dany program jest uruchomiony na komputerze klienta.

4. Wprowadzamy na swoim komputerze dane przekazane przez użytkownika, wysyłając na jego komputer prośbę o zezwolenie na dostęp.

5. Klient zatwierdza połączenie, zapoznając się wcześniej z treścią komunikatu (AeroAdmin). W przypadku UltraViewer, połączenie zatwierdzane jest automatycznie (ale wymaga wcześniejszego udostępnienia hasła przez użytkownika, które zmienia się cyklicznie).

Okno połączenia AeroAdmin

6. Przez cały czas uzyskiwania przez osobę trzecią zdalnego dostępu, w prawym dolnym rogu ekranu wyświetlany jest czytelny komunikat. Dzięki temu niemożliwe jest niepostrzeżone uzyskanie dostępu do komputera użytkownika bez jego wiedzy.

7. Na koniec zostaje wystawiona faktura na dane Klienta do opłacenia przelewem lub BLIKiem. Uwaga: niektóre usługi mogą wymagać dokonania opłaty z góry. Koszt usługi zdalnej możesz sprawdzić w Cenniku, w razie wątpliwości dopytaj przed rozpoczęciem usługi.

X

    Potrzebujesz pomocy informatyka? Zostaw kontakt - odezwiemy się!

    Zapraszamy również do korzystania z formularza naszych stałych Klientów - bardzo ułatwia nam to pracę - nie zawsze jesteśmy w stanie odebrać Państwa telefon.

    Kontaktując się z nami wyrażają Państwo zgodę na naszą Politykę prywatności